Laatste Zuid Afrikaanse blog

28 juli 2010 - The Presence Learing Village, Zuid-Afrika

Geachte lezers,

Dit is waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk mijn laatste blogbericht vanuit Zuid Afrika. In ieder geval de laatste vanuit de PRESENCE Learning Village. Dit met als reden dat ik donderdagochtend naar Port Elizabeth rijd en dan naar Cape Town vlieg om daar mij geliefde Paps, Steffen, Trienke en mijn broertjes (ja beschouw Thijs en Benne ook als broertjes) op te wachten waarna we zeer heugelijk en prachtig op vakantie gaan! Heeerlijk!
Ik mag eigenlijk helemaal niet klagen, want ondanks dat ik hier hard gewerkt heb aan  me stage zie ik dit toch meer als een erg positieve, plezante en erg leuke levenservaring. Zo heb ik dat niet mooi politiek gezegd? Ik vind van wel.
Ik zal weer even naar terug naar het punt waar ik heen wil, want ik dwaal af; ik zal dit keer proberen om een mooi netjes iets rustiger geschreven verslagje te typen. We zullen zien of me dat lukt… ik vraag het me af.

Maargoed ik schrijf dit blogbericht niet om me helemaal te gaan verkneukelen om de komende 2 en halve week vakantie en hoe leuk ik het hier heb gehad en ook niet hoe mooi grammaticaal en correct ik dit aan het typen ben. Ik zal jullie namelijk nog even inlichten hoe mijn laatste 2 weken zijn geweest en wat hebben beleefd/gedaan. En ik moet zeggen ze waren errugg relaxt.

Het laatste bericht eindigde dat we tegen de nusary guys gingen voetballen zo’n 2 weken geleden. Nou dat hebben ze geweten. We speelden ze van de mat; allemaal oranje furie wat ons nog dwars zat. Helaas was de score wat geflatteerd. Een slechts 3 – 2 winst, mede mogelijke gemaakt door de scheids… waar kennen we dit van?? Maargoed we mogen niet klagen, we hadden gewonnen en waren echt wel blij de winst J

De rest van de werkweek is niet erg boeiend om te vertellen aangezien het , ja hoe kan het ook anders, werk betreft. Aangezien Heleen en ik al klaar zijn met onze opdracht, moest ik nog beetje afsluitende klusjes doen en kreeg een lijst van andere kleine (maar wel leuke) opdrachten om mijzelf wat nuttig te maken. Tijdens deze week kwam er nog even een Ameraaknse student om het hoekje kijken voor een weekje veldwerk. Sam, de naam van de Amerikaanse student, heeft een week in ons huis gewoond. Op zich wel een relaxte gast, maja echt goed hebben we hem niet leren kennen.

Aangekomen bij de vrijdag besloten we met de hele village een weekendje door te brengen in J’bay (Jeffrey’s Bay). Dit was niet zomaar een wispelturige gedachte. Dit weekend werd er namelijk in J’bay de The surfers Billabong Pro gehouden. Een van de grootste zo niet de grootste surf competitie van de wereld met de beste surfers van de wereld. Erg makkelijk als dat 2 uur rijden van vandaan zit.

Zo gezegd zo gedaan, zaterdagochtend om 10 uur allemaal in de auto op naar zon, zee, strand, zout, dudes met lang haar, hete surfacties in het water, hete surfbabes op het strand, Corona’s, burgers en relaxt op ten top oftewel J’bay.
Aangekomen op het strand vond je een heuse menigte te chillen op het strand. En er meot gezegd worden: het stereotype surfen/surfdudes en relaxtheid klopt als een bus! Of het nou door het soortpubliek komt wat surfen aantrekt of door de strand en zee of gewoon doordat mensen het erg leuk vinden om naar dolfijnen achter surfers aan te zien zwemmen en naar meeuwen die hetzelfde via de lucht doen te kijken, de vibe was uberchill. Hehe klink nu zelf ook al als surf dude
J

Na wat leuke ‘surfheats’ gekeken te hebben kwamen Yvon en haar vriendje ons ook opzoeken. Yvon die de week daarvoor al uit de village was vertrokken was nog op reis met haar vriend door Afrika. Dit was erg relaxt omdat Bram (wat ook een erg toffe gast is) ons uitnodigde om bij hun te komen logeren. Puik plan! Gratis overnachting met een hoop gezelligheid.

Na het surf-event even spullen instaleren, bucket met kip wegwerken en op stap. Nu weet iedereen dat wij hier niet in zegmaar de meest ideale plek zitten om even te stappen of kroeg te hangen. En geloof me het stappen daar was briljant! Of het door onze isolatie hier komt of omdat het gewoon super bruut was, maakt allemaal niet uit, ik denk dat ik dat weekend het lekkerst gestapt heb hier in Zuid Afrika (tot nu toe).
Het leidde er dan ook toe dat iedereen met groepjes van 2 en 3 naar huis waggelde. Tim en ik als echte ‘die-hards’ betaamd kregen uiteindelijk een lift naar huis van wat chille dudes. Aangekomen in onze hut, bleek al de slaapruimtes al bezet te wezen, waardoor Tim en ik gedwongen waren om met z’n tweeën in het bovenste bed van een stapelbed te liggen… zoals iedereen weet die gemaakt om 2 mensen te bergen met 2 bedden.. Naja niet dat ik erg veel van heb gemerkt was binnen 2 minuten vertrokken volgens mij, maar het wakker worden was erg droog...

Die zondag nog even met een emmer kip op het  strand gechilled, en geoord dat eindelijk weer eens een keer een zuid Afrikaan de nummer 1 ranking van surfen heeft overgenomen. Deze waarschijnlijk zeer gelukkige knaap had tevens ook het toernooi gewonnen. Hartstikke mooi J

Na wat shoppen terug naar the village waar we die avond een fijne braai gehouden hebben. Maandag vertrokken Bram en Yvon weer uit de village en kon de werkweek weer beginnen. Deze werkweek  gebeurde er vrij weinig op het feit na dat we met 5 studenten naar Home Affairs gingen om allemaal onze visa te verlengen. En ja hoor… ik heb mijn stempeltje… nog steeds niet. In ieder geval hoefde ik nu slecht een uur te wachten om dat antwoord te kunnen horen. Verder was Heleen ook in PE. dus die hebben we ook nog opgezocht, om gezellig wat te gaan eten en drinken. Dit was haar laatste dag in Zuid Afrika. De volgende dag is ze met moeite door de douane gekomen zonder een boete te hoeven betalen. Nouja dan moet ik mij ook lukken toch? Ben erg benieuwd..

Afgelopen weekend, hebben we het allemaal erg rustig aan gedaan. Samen met Tim en Tijntje heb ik de hele middag lopen ‘lannen’. Ongelofelijk zit je hier in de midle of nowhere, zit je emt zijn 3en spelletje via de computer met elkaar te spelen hahaha. Daarnaast hield ik mijn afscheidfeestje wat gepaard met ging een braai. Dit was erg gezellig. Als afscheidcadeau kreeg van iedereen hier een erg cool smurfen T-shirt en een boek. Erg bedankt voor dat!

De laatste zondag hier was zowaar nog meer relaxt dan de zaterdag. Beetje het huis opgeruimd en daarna beetje risk spelen met alle mannelijke studenten en Bart en Odi. Die avond weer heerlijk lui een potje gelanned met Tim. Al met al een top weekend!

Op het moment is het 16:15, 25 graden en zit iedereen nog een beetje aan te kloten in de Student office. Ikzelf zal stoppen met typen om nog wat laatste foto’s op te laden.

Voordat ik stop met dit verhaal moet ik nog even zeggen, dat deze hele ervaring helemaal geweldig was! Ongelofelijk hoeveel ik heb meegemaakt in deze toch wel 20 weken hier. Om een idee te geven hoeveel ik ben bezig geweest, ik heb in al die tijd die ik hier ben geweest maar 4 weekenden in the village gebleven. Had het even nageteld en ik vond het zelf nogal ongelofelijk haha. Daarnaast was het werken hier ook totaal geen straf! Al met al super vet. Erg jammer dat ik: het uitzicht als je opstaat, scratchy de dorpshond, het vele braaien en luieren om het luieren, de dam, de eeuwige student (supervisors), Odi’s ‘godverpillekes’ en ‘godverdomme’ uitspraken, Bart’s ‘Briljant’, ‘ Loveley’, ‘hmmm’ uitspraken, Absurde steile wandeling naar de student office en niet te vergeten super toffe gasten die ik stiekem toch wel als erg goede vrienden beschouw hier moet achterlaten.. Moet zowaar hier bijna een traantje wegpinken…. Daarnaast laat ik hier verscheidene T-shirst, broeken, handdoeken en schoenen achter.
Echter neem ik een zeer en zeer mooi en vette ervaring mee terug net als enkele vriendschappen.

Zo na dit sentimentele gedoe, moet ik jullie als lezers zijnde natuurlijke ook bedanken, met al jullie reacties en ook iedereen die gewoon verhalen heeft gelezen zonder reacties haha.
Dus bij deze: Bedankt!

Oké moment van plaatsen van dit bericht is verzet naar woensdag. Dit maakt het een extra speciaal blogje, aangezien het vandaag echt de allerlaatste dag hier in de village is. Ben net terug van een mooie pot voetbal. We hebben het team van de Nusary met 5 – 0 afgedroogd. Echt een mooie afsluiter J Zal vanavond nog een potje risken en wat chillen en dan morgen vroeg om 20 voor 10 op weg naar Cape Town!

Dit was het alweer.

Bye Bye Danki!

1. joke en gerrit:
    31 juli 2010
    ha sander,

als je dit leest,ben je tenminste afrika uit gekomen,het zal een hele belevenis geweest zijn om na de rondreis de douane te bewerken,we horen de rest wel weer via heleen!
    bedankt voor al je boeiende verhalen!

gerrrit en joke.
  2. DJ:
    2 augustus 2010
    Jij ook bedankt kerel... heb je laatste blogs gelezen en alleen nog maar heimwee.... Gegroet!
  3. Jesse:
    3 augustus 2010
    Oye hermano!
    Heb je verhalen met plezier gelezen. Ben nu zelf ook fijn aan het reizen, zit inmiddels in Chili en heb er net een gruwelijke sandboard-ervaring opzitten! Veel plezier nog de laatste weken, ik hoorde al van Trynke dat jullie je prima vermaken:)
    Doe de groeten daar, mocht je dit voor vertrek nog lezen. In september kom ik ook weer thuis en dan wordt het toch eindelijk wel eens tijd voor die cocktails hahah
    ´ta luego brow