Weekendje Kraga Kamma Park

28 maart 2010 - The Presence Learing Village, Zuid-Afrika

22:54, 28 Maart, 2010 in The Learning Village

Hallo allemaal! Hier ben ik alweer met een nieuw verhaal. Gaat wel heel rap deze keer, maar dacht laat ik direct maar alles typen heb ik dat ook weer gehad ;)
Zoals ik al in het vorige verslag heb gezegd gaan we komende donderdag naar Capetown tot en met dinsdag! Hele vette happening. Ook heb ik gezegd dat zaterdag (gisteren) DJ jarig was, heb er niet bij verteld dat we dit weekend naar het Kraga Kamma Game Park zijn gegaan. Hieronder een verslagje over dit (toch wel O zo fantastische) weekend.

Voordat ik met mijn verhaal begin moet ik mijn verontschuldigingen aanbieden omdat ik een aantal namen van mijn medestudenten hier niet goed had gespeld. Dit is natuurlijk onvergeeflijk.. maar ik hoop toch dat mijn oprechte excuses wat soelaas kunnen bieden. Oane Gerrit spel je namelijk als (heel simpel eigenlijk) Anne Gerrit en Humira schrijf je als Humera (ook wel prinses genoemd).

Goed nu tijd voor het echt verslag. Vrijdag middag half 4, Student office. De enige vijf overgebleven mensen in The Village zitten hier te ploeteren terwijl het als een malle stortregent buiten. Oke eerlijk gezegd is iedereen gaar van het werken en zijn we gewoon aan het wachten totdat de regen ophoud en we naar onze huisjes kunnen lopen. Deze wachtenden zijn: Heleen, Humera, Martijn, DJ en ik, allemaal studenten. De rest van de village is met de Nederlandse ambassadeur op pad (daar hadden we donderdagavond mee ‘gebryed’ ) of veldwerk aan het doen in de Baviaanskloof. Het is  volgens mij zelfs zo dat de ambassadeur ook naar de kloof ging. Hoe dan ook kwam erop neer dat we met zijn 5en het hele weekend alleen waren.
Nu hadden we het geluk dat we een huur auto tot onze beschikking hadden (16 euro + hooguit 5 euro voor benzine oftewel geen geld!).

Het plan was als volgt: sowieso niet in The village blijven. We besloten om eerst wat korte broeken van DJ in Jeffrey’s  bay te halen. Dj’s enige korte broek was dezelfde dag naar de knoppen gegaan (broekknop los en rits stuk). Daarna misschien wat chillen op het strand, rijden naar Port Elisabeth en daar bruut op stap gaan om vervolgens om zondag lekker te shoppen en lunchen in PE en dan in alle relaxdheid terug te rijden naar ons dorpje.

Na een vrij dwaze vrijdagavond (bleek een voorproefje te zijn voor zaterdagavond) was het zaterdagochtend dan eindelijk zo ver! Lekker op weg naar het stappen! Om 11 uur wordt ik uit me bed gesjord door mijn twee geworden Brabantse vrienden, met de o zo prachtige woorden: “ Wakker worden LAMZAK het is 11 uur!” Ik schoot me bed uit en pakte mijn rugtas in. Eindelijk klaar na een halfgaar ontbijt wil ik mijn tas in de auto doen, worden de plannen ineenkeer drastisch veranderd door onze twee chicks (Heleen en Humera)… Godver.. Mijn tas opnieuw pakken en geen stappen. Achteraf gezien ben ik intens blij met deze verandering, dat het in ieder geval maar genoemd is mocht ik verderop in het verhaal nog vergeten.

In plaats van JB gingen we direct naar PE en dan wel naar het Kraga Kamma Game Park. Dit is een natuurreservaat van 250 hectare, waar je (simpel gezegd) een safari kan houden. De jarige DJ, die nu eindelijk bijna overal een auto mag huren (21 jaar geworden) mocht voor het eerst zijn rijgedrag beproeven op het Zuid Afrikaanse wegennet. Dit ging mijn Brabantse vriend goed af en na zo’n uurtje rijden was het zelf relaxt om bij hem op de achterbank te zitten. In PE reden we een klein  beetje verkeerd, maar hierdoor konden we mooi door een ‘rijke/blanke wijk’ rijden. En damn wat een grote en mooie huizen! Daar zou je in NL met gemak een half miljoen zo niet meer dan een miljoen voor nee tellen!  Wat wel opvalt is dat er om elk erg goed een gigantische (doch wel mooie en elegante) muur staat. Dit zal vast niet allen aangelegd zijn om de termieten of bavianen weg te houden, maargoed genoeg over architectuur. En terug naar ons prachtig weekendje. Na zo’n 2 en half uur rijden en dezelfde CD als 3 en een half keer gehoord te hebben kwamen eindelijk bij onze bestemming aan: Het Kraga Kamma Game Park.

Nog voordat we binnen waren zagen we al een tal van struisvogels en everzwijnen. Na 5 euro entree konden we doorrijden naar het restaurant waar tevens een incheckbalie was voor de lodges (overnachtingen).  Terwijl Dj heel behendig onze huur auto aan het parkeren was, was de rest een prachtig en enorm standbeeld van een buffel aan het bewonderen. Hmm een bewegend standbeeld wel erg modern voor in Zuid Afrika in een reservaat. Bleek het dus gewoon de grootste buffel van het Park te wezen, zo’n 10 meter van de huisjes af te staan! Nu meot je weten dagt buffels enorm agressief kunnen wezen en dat ze enorm zwaar, lomp en sterk zijn. Geloof je me niet kijk dan maar op de foto’s die ik na dit verhaal op de site ga zetten. Maargoed deze buffel werd dus uit het ‘mensengebied’ geleid voordat we naar het restaurant konden. Op de weg naar het restaurant zagen we tamme Cheeta’s, aapjes en gewoon een heel mooi gebied. Na een overnachting (wat maar 22 euro kost) geboekt te hebben reden we naar onze twee huisjes. De dames sliepen in een soort verankerde tent en de drie heren sliepen in een houten huisje, erg mooi, relaxt en lux voor zulke kleine dingen, al zeg ik het zelf.

Aangekomen bij onze verblijfplaatsen begon ik te beseffen dat dit de Afrika was dat ik mij had voorgesteld, midden in de groene wilde natuur tussen te beesten in houten huisjes. Echt waar gewoon geweldig! Ik denk dat zo’n moment niet (snel) meer krijg in mijn verblijf hier. Als ik hier mijn stage had gehouden, dan weet ik zeker dat ik terug zou komen om meer projecten te gaan doen.

Nadat iedereen zijn spullen had uitgepakt en zijn/haar belminuten had gepakt gingen we terug naar PE om te pinnen, boodschappen te doen en lekker te eten. Om half 7 waren weer terug en gingen de mannen aan het bier om DJ zijn verjaardag te vieren en de vrouwen trokken hun even terug om geheimzinnige vrouwen zaken te doen, waarvan mannen niet begrijpen dat ze daar zo lang over doen. Om half 9 kwamen de 2 vrouwen onder de nodige begeleiding in de lodge die was omgetoverd tot feesthut. Na een zeer gezellige en geslaagde avond kon het weekend al niet meer stuk en het beste vak het Park (de tour en cheeta’s aaien) moes nog komen.

Om 8 uur waren de twee Brabantse heren al wakker en ben ik wakker geslagen (ja wel met slechts kussens hoor). Na een verfrissende douche gingen we om 9 uur genieten van een heerlijk Engels ontbijt. Na dit ontbijt was het tijd om de kooi van de almachtige Cheeta’s te betreden. Eenmaal in de kooi konden we de Cheeta’s aaien en knuffelen, net als extreem grote huiskatten!  Nu moet men weten dat Cheeta’s eigenlijk altijd een van mijn favoriete dieren zijn geweest.  Echt wat een ervaring!

Na veel aarzeling en getreuzel moesten we dan toch de kooi maar weer uit en wachten op de tour rond het park. Om kwart over 11 begon deze relaxte en hobbelige tocht. Ik zal kort hierover zijn. We hebben struisvogels, zwijnen, zebra’s, verschillende soorten bokken (impala’s, wilde beest, springbok, bont bok, grey duiker etc.), buffels (6) giraffes en (2) witte neushorens gezien. Oftewel 3 van de big 5! Hiervan hebben de Neushorens de meeste indruk bij mij achter gelaten. Man wat een  beesten, net dinosaurussen. Zo kolossaal. Tijdens de tour werd verteld dat de truck waarin wij zaten, met het een zuchtje kracht van zo’n beest omver gekieperd kan worden.  En geloof me we reden niet in een mini coopertje… Mooiste vind ik nog, dat neushorens herbivoren (planteneters) zijn ondanks hun immense kracht!

Toen we terug kwamen van de tour, hebben we nog brutale Vervet Aapjes in actie gezien, erg schattig om te zien erg irritant om slachtoffer van te zijn. Graaien alles wat ze kunnen krijgen.

Goed na ons wildlife avontuur, zijn we om 1 uur naar PE gereden. In PE was Vicki aan het wachten op het strand. Na nogal wat rondwegen aangekomen bij het strand en Vicki. Hier hebben we denk ik maximaal 2 uur gezeten. Bestaande uit 2 korte duiken in erg zout water en een wandeling op de pier. Hierna zijn we naar “Broad Way” gegaan. Doet je erg denken aan six flags alleen is dit gratis en zijn er geen attracties. De rest is er wel zoals  winkels, snackbars, casino etc. waren wel te vinden. Hier zijn we met zijn 6en gaan eten bij een Grieks restaurant, wat erg vulde. Met onze buikjes rond gingen we nog vlug ff boodschappen doen en wat FHM’s halen om ons huis wat op te vrolijken, waarna we in een noodvaart naar huis reden. Om 8 uur waren weer in The Learning Village. Iedereen hartstikke gaar en moe.

Momenteel ben ik nog de enige die achter mijn laptop zit, dit natuurlijk om jullie aan het thuisfront goed mee te laten genieten van mijn belevenissen. Echter moet ik zeggen dat ik nu nogal op en verbrand ben en nog wel douchen voordat ik ga pitten. Morgen moet er ook weer gewerkt worden.. Bah! Maargoed wel een ontzettend mooi, goed en leuk weekend gehad!
Owja we DJ net een FIFA T-shirt cadeau gegeven, en gij vond het een mooi cadeau.. hij had het es niet mooi moeten vinden hahaha
J Na dit humorloze grapje stop ik er mee. Hoop dat jullie genoten hebben en tot de volgende keer!

Sander

PS. Denk dat ik de foto’s er later op zet

1. joke en gerrit:
    30 maart 2010
    ha sander,

we zijn nu al weer benieuwd naar je volgende verhaal!
    je kan altijd nog schrijver worden of eigenlijk ben je dat al.
    we hopen dat de stage ook nog leuk gaat worden.......
  2. mem:
    31 maart 2010
    Hoi San.
    Daar komt'ie weer . De zoveelste poging.
    Leuk verhaal en ook hartstikke leuke foto's.

Tot op de Tafelberg.
  3. amarens:
    31 maart 2010
    geweldig wat een ervaring! Jaloers!! Ook weer prachtige foto's trouwens.

dikke tút!!
  4. trynke:
    2 april 2010
    Mooi verhaal Sander, dankjewel. Het is geweldig dat je de tijd neemt zo veel door te geven aan je thuisfront. We genieten er allemaal erg van. Morgen is het 3 april, in onze harten ben je er bij. Liefs,
    trynke
  5. Sienna:
    6 april 2010
    Hallo Sander,
    Ik zit nu bij Inger op schoot en heb net je prachtige verhaal gelezen.
    Fijn dat je het leuk hebt in Zuid Afrika maar ik mis je ook wel een beetje.
    Hieronder zie je mijn eigen getypte verhaal aan jou. uurureuueueieieeuuehjddsnjhbjkllkfhnn kgghjkujktepuj]k;ykkoc,,,bbbbxbzlxkzklxkkl89ookklkkkkjbniottjkkkktggguttyyyuyyhhjhhbnmkkkojjklkkvkdvkshzlhhhyikuiijuoljkju9
    xxxxxxdxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Doei van Sienna
  6. Jan Anne:
    11 april 2010
    Hee Topper!

Prachtige verhalen maar wordt er ook nog wel eens een balletje getrapt in het prachtige Zuid Africa, heb nog even contact gehad met Bart van Marwijk en heb jou mobielnummer doorgegeven wanneer ze nog een spijkerharde verdediger zoeken, wanneer het op de finales aankomt, heb hem gezegd dat je in de buurt bent en beschikbaar en topfit bent.Heb wel tegen Bert gezegd dat wanneer hij jou betrekt bij de trainingen de trainer zelf maar beter niet mee kan doen omdat deze trainer er hele slechte ervaringen mee heeft gehad...haha
    Veel plezier kerel en geniet!

Groetjes van de toptrainer.....