Werd weer eens tijd voor blogverhaal

25 mei 2010 - The Presence Learing Village, Zuid-Afrika

Hallo allemaal!
Hier was ik weer met een (hopelijk) leuk verhaaltje. Het is alweer een tijdje geleden, volgens mij al 3 weken. En als ik het me niet vergis was het laatste waar ik het over heb gehad iets over Tsjitsji Kamma.
Nu 3 weken verder (of misschien zelfs al langer) is er weer een heleboel gebeurd. Een zeer korte samenvatting:
- ADO Elephant park
- Weekend-hike naar TerraPi
- Biodiversity Day bij TerraPi
-Een nieuwe student genaamd Tim
- Druk met werk
- Super veel kleine grappige dingen die ik me niet meer kan herrinneren en voor jullie vast niet allemaal even interessant zijn.

Al met al heel veel dingen om te vertellen dus. Ik zal mijn best doen om alles zo gedetailleerd en thans redelijk kort te vertellen. Of dit mij lukt is zeer onwaarschijnlijk haha, dus zit achter over en geniet.

Als allereerst: ADO!
het weekend van 1 mei zijn we met 8 studenten (Heleen, Marjan, Yvon, Arnica, DJ, Martein, Tijntje en ik) richting ADO gegaan. We hadden met zijn allen een ontzettend lux Mercedes busje gehuurd. Aangekomen bij ADO (na slechts 2 en een half uur rijden) deden we ons voor als rasechte Zuid Afrikanen. Hierdoor konden we meer dan 100 Rand besparen. Vuile afzetters ook die Afrikanen
J
In het park zelf hebben we allerlei dieren gezien:  Dungbeetle (mestkever), Rooikat (heel zeldzaam), Buffels, black backed jackhals, Heel veel kudu’s & bokkies en Timon en Pumba! Oftewel stokstaartjes en everzwijnen. Owja niet te vergeten… olifanten, blijft natuurlijk ADO elephant park.
Na een hele dag auto zitten in ADO, gingen we naar ons hostel the Orange Elephant. Een ontzettend mooie hostel. Helaas heb ik dit hostel alleen maar in het donker meergemaakt. Dit omdat we in het donker (half 8) aankwamen. En omdat we de volgende ochtend een ‘sunrise gamedrive’ gingen doen. Jawel mensen jullie lezen het goed een SUNRISE drive…  dat betekend dus om half 7 weer in ADO wezen en daar 2 uur rond crossen.
Nu zal iedereen denken wat zal Sander dat een hel vinden.. Nou de avond er voor was ik er ook niet helemaal mee eens, maar die ochtend was ik 1van de actiefste rond half 6/6 uur. Dit vind ik stiekem toch wel een hele prestatie. De rest van die dag was ik dan ook wel erg gebroken, maargoed dat neem ik dan maar voor lief.
Tijdens deze ‘Sunrise’ hebben we de koning van de dieren gezien: Volwassen Simba!
Man wat een beest die leeuw. Super vet. Ook de leeuwen worden niet vaak gespot in ADO, helemaal de mannetjes niet. Mooiste vond ik hoe heerlijk nonchalant hij was. Hou ik wel van ;)

Na deze verschrikkelijk koude (het was me toch koud die ochtend) maar mooie drive zijn we met zijn allen richting Jefreys Bay gereden om hier het busje in te leveren, wat strandhangen, pilsje drinken en wat boodschappen te doen. Na wat miscommunicatie met de supervisors bleven het niet bij 1 a 2 pilsjes… wat ik persoonlijk nooit erg vind. Na wat belletjes is alles toch nog goed gekomen en zijn we gezellig met de hele crew terug naar de village gereden.

Door naar het volgende weekend. –Door de weeks wordt er nu hard gewerkt en op een enkele dolle avond na is er niet heel over te vertellen-
Op het programma stond een heuse hike! En dan niet even een van een middagje. Nee nee, deze zou bestaan uit 6 uur wandelen bezakt en bepakt met een openlucht overnachting! Super vet dus
J

Vrijdagmiddag om 4 uur met de hele bende vertrekken. Na een ontzettend steile klim van ongeveer een uur, was het even koukleumen boven op een berg. Na in totaal zo’n 2 uur kwamen bij onze slaapplek. Een openplekje omringd door Cactussen.. heel erg (figuurlijk) droogjes. Helemaal omdat DJ, Martijn en ik de enige waren zonder slaapmatjes. Dit werd heel keurig opgelost door met 4 man (2 man en 2 vrouw) op 3 matjes te slapen. Wonder boven wonder kon dit gewoon..hoezo slaapmatjes zijn een must.. Hier moet even vermeld worden dat dit een erg gezellige avond was. Een ding viel op, de supervisors waren niet helemaal goed voorbereid. Deze waren de enige zonder bier.. Hierdoor werd de studentenvoorraad maar gedeeld met de supervisors. We hebben ze dit maar vergeven aangezien ze stiekem toch wel erg toffe lui zijn J

De volgende ochtend vroeg opstaan en de rest van de route lopen naar TerraPi. Dit was nog eens zo’n 6 uur berg op- en afwaarts. Al met all best heavy (voor de vrouwen onder ons).
Aangekomen bij TerraPi, moesten we helaas weer aan het werk. We gingen namelijk een ‘dry run’ doen voor het volgende weekend: The Biodiversity Day op 22 Mei. Dit concept heb ik al uitgelegd in mijn vorige verhaal. Mja een ‘dry run’ is zeg maar een generale repetitie. Dit kwam neer op een lange vergadering waar iedereen op een plek met een tijdstip werd aangewezen. Na deze vergadering nog een gezellige nacht in een tipi geslapen. TerraPi is namelijk een ontzettend mooie biologische camping plek waar je kunt kamperen in tipi’s. Briljant concept, al zeg ik het zelf.

De zondagochtend vroeg weer op en terug hiken. Alleen nu moesten we dezelfde afstand afleggen, maar dan in 1 dag. Dit resulteerde dat de ‘mannetjes’ van de studenten (Dj, Martijn, Tijntje en ik) met twee supervisors Bart (weer een Brabander, maar wel een toffe een) en Noel (Zuid Afrikaan) maar even een hoger tempo moesten aanhouden. Hierdoor hebben we de hike in 4 en een half uur gelopen. Mooiste van dit alles was, dat we eerder waren dan de auto die heen en weer reed om een geblesseerde Yvon op te halen. Al met al een energierovende hike. Ga maar na met 30 graden berg op en afwaarts. Mijn bedje lag die avond dan ook wel erg prettig.
Een ding ben ik vergeten te vertellen. De donderdag voor de hike is er een nieuwe student aangekomen genaamd Tim. En tot dusver lijkt het mij wel een coole gast. Dus dat is wel mooi.

Het volgende weekend (afgelopen weekend) was dan The Biodiversity Day. Door deze dag was het in de gehele village een beetje een stressig zooitje. Maargoed geen woorden daarover.
Donderdagavond vertrokken de studenten al naar TerraPi, zodat wij konden meehelpen met de ‘kids’ day’ die vrijdag. Ik samen met Arnica hadden een organisatorische rol in dit weekend. Heerlijk, lekker delegeren en wat tussen de bedrijven door rennen om alles draaiende te houden.
De vrijdag bestond uit het aankomen van 4 klassen van verschillende scholen (2 arme en 2 welvarende), Goodies uitdelen en de groepen begeleiden naar de activiteiten en lunch, waarna ze weer naar huis konden. Dit is heel kort door de bocht wat er speelde die dag. Je kan je voorstellen dat, dat met zo’n 120 kinderen best een klus is. Maar al met al ging dit heel goed.
Na het uitzwaaien van de kids, een kleine pauze van zo’n halfuurtje. Na deze heerlijke rustige minuten moest de markt opgebouwd worden voor de zaterdag.

De zaterdag bestond uit 1 grote conferentie voor bepaalde delegaties (voornamelijk belangrijke natuurorganisaties en boeren in de Baviaanskloof), een markt waar allemaal standjes stonden, wat parralel sessies voor de vrouwen en kinderen van de boeren om die bezig te houden (denk aan Perma culture en Eco Warriors). Dit betekende dat we ook op zaterdagochtend er vroeg uit moesten.
Gelukkig stonden dit meesten niet in de weg om vrijdagavond lekker gezellig te doen
J

Zaterdag, B-Day, verliep buiten de conferentie om naar behoren. De conferentie zelfs was niet heel erg geweldig heb ik gehoord. De boeren opkomst was beperkt gebleven bij het reusachtige mega superduper getal van 4.. Ik zelf was echter hierbij niet aanwezig omdat ik buiten de rest aan het regelen was. Na een wat hectische dag was het dan eindelijk tijd om lekker te chillen. En o man (en vrouw) wat een avond dat het was.
Iedereen (student en supervisor) heeft zich uitermate vermaakt! Echt wat een topavond! Kwam ook mede omdat ik echt tot het gaatje ben gegaan. Viel namelijk met een vol biertje in me hand in slaap in de tipi rond een vuurtje. Moet zeggen dat me dat niet vaak overkomt. Al me al geweldig.
Wat ook erg leuk is en wat voor sociale banden zorgt was dat student en supervisor allebei even brak waren die zondag.. Nee die supervisors hier zijn geen mietjes, dat is 1 ding wat zeker is.

Na deze geweldige ervaring, was het helaas tijd om te vertrekken. En man wat een klus zou dat worden.. We moesten met 18 man + bagage + conferentie spul in twee.. jawel je leest het goed, twee!!?!  Auto’s! Onmogelijke taak denk je zo. En dat klopt haha.
Gelukkig waren er wat andere mensjes die ook auto’s ter beschikking hadden en de zelfde kant op moesten. Toch was het erg krapjes. Leuk detailtje is dat tijdens de rit terug er af een toe biertje werd doorgegeven (rijdend) vanuit een achterkant van een pick-up naar onze auto waar deze dan werd gedeeld. Ik heb denk ik nog nooit zo’n lekker biertje gedronken, komt vast door ervaringssmaak van dit biertje. Verantwoordelijk waren we wel (ja ik weet nu wat de helft van de lezers op dit moment allemaal aan het denken is), want onze chauffeur dronk niet van dit prachtig verkregen biertje.

Thuis aangekomen besloten we met alle studenten maar om een lekker makkelijke avond braai te houden zodat we niet hoefden te koken. Als je dan denkt och we hebben al zo’n zwaar weekend achter de rug dit wordt een lekker rustig avondje. Nou veel meer mis had ik het niet kunnen hebben haha. Wat een heerlijke avond weer, ik denk ook dat we als gehele groep goed aan onze vriendschappen hebben gewerkt. Ik weet wel dat als over twee weken Marjan, Dj (Brabander en tevens mijn roumy/kamergenoot) en Martijn (Brabander en tevens mij ex-huisgenoot) vertrekken, ik hun ontzettend zal missen. Dit ultiem zeldzame moment van sentimentaliteit is tevens een mooi voorbeeld hoe mooi je hier op elkaar bent aangewezen en hoe deze groep dit hier heeft aangepakt.

Ik wil nog even afsluiten met mijn programma van komende dagen. Morgen moeten Heleen en ik naar Humansdorp met het ‘ bakkie’ voor een service beurt. Donderdagavond gaan Heleen, Marjan, Dj, Tim en Marijn (onze supervisor) naar de kloof (a.k.a. The Baviaanskloof) waar we veldwerk gaan, maar ook vooral om een leuke afsluiter mee te geven aan de 3 vertrekkende studenten. Dit moet makkelijk lukken aangezien we tot en met zondag blijven. In die tijd proberen we te hiken en gaan we de rugbyfinale met boeren kijken. De rest staat nog niet vast maar dat komt wel goed J

Ik hou er mee op want ik ben hartstikke moe en deze blog is al veeelste lang.

Bedankt voor het lezen iedereen. Ciaoo!

Owja.. ik heb trouwens een WK-ticket voor de kwartfinale!! Met een kans dat Nederland daar Brazilie treft! Hoe stoer!! Moest ik toch nog ff kwijt haha.

1. joke en gerrit:
    26 mei 2010
    ha sander,

weer een gezellig verhaal,hoe kun je ooit nog wennen aan het geregelde nederland? voorlopig is het nog niet zover,blijf vooral genieten!

gerrit en joke.
  2. amarens:
    28 mei 2010
    Hé Sander,

Wat maak je wat mee joh! Helemaal geweldig! Dat wordt echt wennen voor je als je terug komt. Ik dacht dat je het in nederland al druk had, maar volgens mij heb je het nu nog drukker!!
    Super man dat je naar de kwartfinale kan!! Ik hoop dat Ned er bij is.
    Hier alles rustig, nog steeds/alweer in de winterjas.....
    Het mooie weer wil nog niet echt komen. Geniet maar van die 30 graden daar!! Heb je alweer meer foto's??

groetjes Amarens
  3. leo:
    31 mei 2010
    Hee, Sander, mooie verhalen! Klinkt allemaal heel gezellig. Doe de groetjes aan Heleen!