Hoe ziet de week eruit in The Village

11 april 2010 - The Presence Learing Village, Zuid-Afrika

Hallo vriendjes, vriendinnetjes en familie!
Even een klein mini update zodat de mensen die niet zo van lezen houden ook eens een verhaal van mij kunnen lezen.
Ik zal even in het (heel erg) kort vertellen hoe een week er uitziet in The Learning village.

Op het moment dat ik mijn ogen nog toe heb staat Martijn tussen 6 en 7 uur al op. Deze gaat ff ontbijten en is al om 8 uur op de Student Office. Martijn is heel belangrijk voor ons mechanisme in ons huis. Hij is namelijk onze wekker. Doordat hij opstaat, wordt Dj ook wakker. Deze staat echte reen halfuur of een uurtje later op.
Als deze dan aan zijn ontbijt/douche etc. zit wordt AG wakker. Deze springt dan ook maar uit bed. Aangezien AG in het onderste bed van het stapelbed slaapt waar ik ook in vertoef is hij mijn wekker. Als Ag van bed springt is dat tevens het teken voor mij dat ik nog een kwartier tot maximaal een halfuur kan blijven liggen voordat ik er toch ook echt uit moet.
Perfect mechanisme dacht ik zo!

Nou de meesten mensen kennen mij ochtenden, dat is dus 16 keer niks. Beetje een half slap broodje eten waar je geen zin in hebt, de benodigde sappen drinken (meestal melk of iets anders wat nog over is). Belangrijk in deze fase van de dag is… rust!. Alles lekker op zijn elfendertigst doen en hopen dat je niet weer opmerking over je heen krijgt dat je weer pas om half 10 op de Office aan komt kakken.

De weg naar de Student Office is een 500 meter (steile) klim. Hierdoor kom je vaak ook al uitgeput aan voordat je weer heerlijk aan het werk kunt. Nu is de regel in beide Offices (Main en Student) dat er voor 12 uur niet hard gepraat mag worden met elkaar vooral niet over niet-werkgerelateerde dingen. Dit wordt meestal redelijk gehandhaafd. Dan is het rond half 1 half 2 tijd voor de lunch. Stiekem toch wel een mini hoogtepuntje van de dag voor mij J. Iedereen loopt lekker relaxt naar zijn of haar huisjes en bakken maar! Standaard komt er dan een boerenomelet met gebakken spek/salami, ui, kaas, tomaat en kruiden. Dit baksel komt dan te liggen op 3 a 4 vier broodjes met sla, komkommer , ui (verse) en soms afsluitend met mayo of chutney (Zuid Afrikaanse chili saus). Dit alles samen vormt dan een godenmaaltijd waarbij meestal melk of koffie met Amarula wordt gedronken. Heel uitzonderlijk komt er dan ook wel eens biertje bij kijken.

Na ons verrukkelijke lunch, een puzzeltje, bezoekje aan het toilet, gaan we weer op naar de Office. Dit is dan een uur later. De laatste uren worden vaak gevuld met gepraat, overleg, belletjes en werk (indien er genoeg motivatie is). Dan is het om half 5 tot en met 6 uur een afhaak van studenten die genoeg gewerkt hebben.

Thuis gekomen eerst afwassen, koken (gaat gelijkertijd) en biertjes openen. Na ons diner (gebakken aardappelen met veel vlees is zwaar favoriet in dit Hollandse jongenshuis)wordt er weer afgewassen en gaat de muziek aan. Hierbij gaat iedereen zijn privé dingetjes doen zoals bloggen, msnen, skypen, bellen, mijnenveger, puzzelen, film kijken of hartenjagen. De muziek bestaat vaak uit echte Brabantse carnavals muziek. Tot mijn grote schaamte moet ik zeggen dat ik dit nu ook echt leuk ga vinden haha. In de avond wordt er dan weer meer bier gedronken, komen er gasten van andere huisjes kaarten of gaan we mensen opzoeken of gaan er mensen vroeg op bed douchen gaat vaak ook in dezelfde volgorde. Martijn en Ag als eerst (die gaan ook eerder op bed) dan Dj of ik. Meestal ben ik als laatste op en moet ik het huis afsluiten. In bed kletsen Ag en ik nog heel ff en dan lekker lopen snurken totdat de volgende ochtend Martijn weer wakker wordt.

Nu is dit een gemiddelde dag. Echter zijn lang niet alle dagen zo (gelukkig niet zeg). Zo gaat de hele organisatie op dinsdag en donderdagavond voetballen! Omdat het hier steeds vroeger donker wordt moeten we vaak al om half 6 beginnen. Dit resulteert in dat we vaak van half 5 tot 5 gebeld worden door de supervisors dat we moeten ophouden met werken en naar beneden moeten hollen. En er moet gezegd worden het voetballen is altijd super vet. Natuurlijk kun je niet met een wedstrijdmentaliteit erin gaan, maar hevig en fanatiek is de strijd vaak wel. Er ,lopen ook wel redelijk goeie voetballers hier rond. Zo heb je Noël ontzettend handig aan de bal (echt zon straatvoetballer), heb je DJ een goede degelijke verdediger en kan de rest ook allemaal wel een aardig balletje trappen. Jammer is het dat Martijn net geopereerd is aan zijn knie anders deed hij ook mee aan de strijd.

Elke Woensdag ochtend om 10 uur is er een student die iets moet vertellen wast hij gaat doen, wat zijn hobby’s zijn etc. Oftewel koffie-uurtje voor iedereen! Wel moet er gezegd worden dat het praten van een student nog nooit doorgegaan is wegens gebrek aan het aantal supervisor aanwezig in de Main Office.  Daarnaast is er elke vrijdag om 5 uur gezamenlijk borrelen. Dit is ook altijd wel erg gezellig.

Verder moeten Heleen, Humera en ik wisselend een dag op de Main Office spenderen. Zo krijgen wij wat meer mee met de algehele organisatie wat best leuk is. Ook worden dagen vaak gesplitst door allerlei activiteiten. Zoals meetings, veldbezoeken enz. Afgelopen week werd iedereen naar beneden geroepen om sinaasappels te plukken in het veld bij een buurboer. Al met al zijn de werkdagen hier vaak wel goed te doen.

Hier komt bij dat we vaak in de weekend tripjes doen of dat we in de avonden naar Tv’s reizen om daar belangrijke en vette voetbal wedstrijden te kijken. Dit is het voordeel van een organisatie waarbij (bijna) iedereen en met name de hogere heren gek van voetbal zijn!
Laatste wat ik wil zeggen dat de supervisors hier allemaal erg relaxt en cool zijn. Stiekem zijn het gewoon de eeuwige studenten gebleven, hierdoor mag er op een zeker vlak wel veel, wat ten goede komt aan de sfeer in The Village en geloof me in zo’n klein dorpje is dat wel nodig.

Tot zover en niet verder.
Bye Bye Danki!

PS. Er staan ook weer nieuwe foto’s op

1. joke en gerrit:
    12 april 2010
    ha sander,

als ik jouw dagindeling hoor, word ik er al moe van, haha.
    volgens mij genieten jullie behoorlijk,de overgang naar nederland zal groot zijn, nog maar even uitstellen dus!

groeten van gerrit en joke.
  2. amarens:
    12 april 2010
    Heerlijke dagen (en lunch) zo te horen!!!!
    XX
  3. mem:
    13 april 2010
    Lieve Sander

Denk je er wel om dat je niet dicht groeit?
    Liefs.
  4. amarens:
    13 april 2010
    Ik heb je een mail over het omboeken van je ticket gestuurd. Dit verhaal geldt ook voor Heleen. Heb je vragen hoor ik het wel!!
  5. trynke:
    14 april 2010
    Sander ik geniet erg van je verhalen. Ik zou heel graag de pinguins willen zien (zelfde gevoel als wat ik met onze friese koeien heb?), de Tafelberg beklimmen, en die gezellige afrikaanse tent bezoeken. Je vertelt het allemaal heel mooi,
    Bye Bye Danki!!
    xxx
  6. Steffen:
    21 april 2010
    Awesome dude, wat vertel je het toch allemaal mooi.. Je zit op de verkeerde opleiding, je moet schrijver worden :P

Anyway, kben rank 10 haha, ik zie jou over een paar maand!

xx kusje van je grote broer
  7. Jesse:
    28 april 2010
    Jo vriend!
    Gruwelijke verhalen en gruwelijke foto's! Ik zit hier op mn kantoor, te zwoegen aan een schandalig verslag waar geen einde aan lijkt te komen en ondertussen jouw foto's te bekijken.. vet man! Ik ben best jaloers aan het worden en heb steeds meer zin in mijn eigen tripje van as. zomer:D
    Geniet zo veel mogelijk van je tijd want het vliegt om! Later
  8. Marije:
    1 mei 2010
    Hee Sander,

Hoe is het daar?
    Ik zou daar ook wel een dagje willen zijn!
    Ik zie nu voor het eerst je weblog maar ik ga het volgen leuke verhalen en foto's!
    Dan kan ik ook een beetje zien hoe het daar is.
    Ik hoop dat je het er leuk vind, maar dat je ook weer snel terug komt want ik mis je ook wel.

Nou ik stop met mijn verhaal en ik stuur wel weer een nieuw berichtje!
    De groetjes van ons allemaal.